نگاهی به وضعیت اعطای اعتبارات ملی و منطقه ای جهت توسعه شهرستان های مسجدسلیمان، لالی، اندیکا ( قسمت دوم )

باشگاه روزنامه نگاران مسجدسليمان/ مهندس جهانشاه دانش: 21- تقویت سرمایه های انسانی و چینش متخصصین در هر شرکت و یا واحد اقتصادی متناسب با قابلیت های ضروری مورد نیاز توسعه و حیات پایدار آن شرکت برای مناطق ما امری محتوم است برای این منظور استراتژی کلان 5 الی 10 ساله مطمح نظر قرار گیرد از طرفی افزایش وفاداری سهام داران و همچنین مشتریان واحد های تولیدی اقتصادی با خلق ارزشهای ویژه همواره حمایت کننده و تثبیت کننده استمرار هر بنگاه اقتصادی است به شکلی که در آینده شرکت یا واحد اقتصادی به سمت افزایش ظرفیت روی آورده و مقام برترین ها را کسب خواهد نمود در نتیجه افراد متخصص علاوه بر سرمایه داران و سرمایه گذاران بومی در شهرستانهای مسجدسلیمان و اندیکا و لالی برای برون سپاری باید آمادگی کاملی را داشته باشند تا بتوانند در عرصه اقتصادی شمال شرق خوزستان ابراز وجود نمایند (برون سپاری یعنی واگذاری برخی از فعالیت های تکراری شرکت ها و سازمان ها به عوامل مرتبط و دست اندرکاران  و اغیار و نهایتاً سایر شهروندان می باشد).

22- پروژه های صنعتی و معدنی و کشاورزی و خدمات رفاهی 4 دوره مشخص را طی خواهند کرد اول دوره کنکاش و تحقیق و ثبت تایید، طراحی هر پروژه دوم راه اندازی اولیه و نگه داری واحد تولید و خدماتی هر صنعت است، سوم ظرفیت سازی و توسعه فرآورای جنبی، چهارم صادرات داخلی به استان های همجوار و سایر استان های کشور، صادرات خارجی به کشورهای همسایه. پس بنابراین هرچه جذابیت مدیریت به لحاظ روانشناسی و پشتوانه امنیت شغلی از نیروی انسانی پیشرفت نماید و عوام یک شرکت یا بنگاه اقتصادی و یا واحد خدماتی ورزشی افزون تر و با نسل آینده مدیریت آگاه و توانمند بیمه عمر پیدا می کند یک سوال همیشه ذهن مارا مشغول می کند کشورهایی که فاقد منابع گاز و نفت هستند و از تولید انرژی سهمی ندارند چگونه پیشرفت کرده اند بدیهی است که در سایه مدیریت مشارکتی و نیروی انسانی مبرز کارشناس و توانمند و همچنین تولید فن آوری (نرم افزار) و آسان سازی قوانین اکنون شاهدیم به سرعت نور به سمت فرا صنعتی سیر می کنند متاسفانه ما درگیر حاشیه ها هستیم و با یکدندگی و لجاجت در امور انسانی و خانواده افراد نیز دخالت های بی جا می کنیم و … .

23- همواره هر تیم جدید نوبنیاد که در مناطق ما قصد سرمایه گذاری و اجرای پروژه ای را دارد می بایست با آخرین فعالیت ها و اطلاعات و فن آوری روز محیط شهرستان را تطبیق و از طرفی نوع ارتباطات و مواصلات با شفافیت کسب اطلاع نموده تحقیقات و پژوهش را کامل انجام دهد چشم پوشی از اندیشیدن به رقبا یکی از چندین گرایش طبیعی انسان ها بویژه هم تباران است که اتفاقاً برای تصمیم گیری راهبردی (استراتژی) بصورتی ناخودگاه تاثیرات منفی می گذارد در صورتی که در رقابت منطقی پرداختن به مشکلات پیش رو نیازمند بیشترین ابزار و فرآیندها است که پیشنهاد می گردد با قرار دادهای مشاوره ای فنی چالش ها پیش بینی و با تصمیم سازی و تصمیم گیری فرصت ها را شکار نموده تا مدیریت تقویت گردد برای برانگیختن فعالیت های نو آورانه حتی از تفکرات و نقشه ها و اقدامات رقبا استفاده کنیم مشورت را به حد بالا انجام داده و اعجاز جوانان را در فن آوری نرم افزاری و سخت افزاری بها دهیم تا بهبودی و بهره وری را در واحدهای نوبنیاد به منظور کارآفرینی بنا نهیم.

24- برنامه ریزی آینده نگر برای پیشرفت و توسعه ی شهرستان های شمال شرق استان خوزستان همواره دغدقه ی ما می باشد شاهد هستیم که برخی اولویت های مسلم برای نسل جوان دست خوش تغییرات سیاسی و اعتماد بی خود به بعضی مسئولین بی خیال و سست عنصر و تنبل است که این اعتماد زیاد اتفاقاً تا کنون انرژی بعضی از همشهری های روشنفکر و متفکر را نیز تلف کرده است سرمایه گذاران در مناطق ما هرچه به پیشگویی ها و گفتمان ها، پیشبینی ها و آینده نگری برای نسل های آتی واکنش مثبت نشان دهند به نظم بخشی به برنامه ها و تنظیم دستاوردها برای توسعه های بعدی به منظور شکوفایی هر روستا و هر منطقه ی بکر عشایری حاصلی معادل اطمینان بخشی و عمران و آبادی و تک بودن این مناطق را به ارمغان خواهد آورد.

25- هر بنگاه اقتصادی یا شرکت تعاونی، شرکت سهامی خاص، شرکت سهامی عام و یا هر تشکل فردی یا جمعی که خواستار یک برنامه و پایه ریزی و مجری یک کار اقتصادی می شود بایست به تجربیات گذشتگان رجوع نماید و در صورت همانند سازی مسیر راه رفته آنان را بیابد زیرا دیگران قبلاً مُبدع بودند ولی ما زحمت به خود نمی دهیم که سراغ آنها را بگیریم و مجانی از آنان که پیشکسوت هستند جهت گیری ها را و پیشنهادات مثبت را دریافت نماییم.

26- هر فعالیت و طراحی برای ظرفیت هر کار تولیدی و رفاهی نیاز به حساسیت ها به وسعت عملکرد، تعاملات و ریسک ما بستگی دارد ما باید دقیقاً تصورات ذهنی خود را معطوف به واقعیت ها و حقیقت های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی حوزه عمل محیط سرمایه گذاری بنمایم زیرا هرچه بنگاه اقتصادی مدرن تر باشد شرایط تجاری و نگه داشتن طرح و پروژه مشکل تر است پس مدیریت نیازمند به کارآمدی و با فرآخوان فرهیختگان به دلیل سطح کلاس بالا داده های نوع در عصر کنونی نیاز به تجزیه و تحلیل هستند خلاصه اینکه یک شرکت یا واحد اقتصادی رفاهی را نمی توان با حدس و گمان و اینکه دیگران کمک ما می آیند به پیش برد تنظیم وظایف فردی و جمعی با استفاده از اهرم ها و محوریت تیمی شرکا روزانه می بایست به رؤسا و هیئت مدیره آن واحد ها مرتبط و با خرد جمعی متحد و هماهنگ به پیش رود.

27- به تصمیم گیری سریع و سرعت عمل بها دهیم بعضی اوقات شده است که همشهریان جمع هایی را تشکیل می دهند اما برای هدف نهایی به دلیل مشغله از هم فاصله می گیرند ما باید وقتی وضعیت کاری را پیرامون یک برنامه درست و تاثیر گذار در منطقه پی ریزی می کنیم مثلا برای ایجاد واحد های صنعتی معدنی، تولیدی، خدماتی، آموزشی، ورزشی مبنای منظم به روز رسانی را در دستور کار قرار دهیم به طوری که اطلاعات موجود داده ی فوری تلقی شده و مدیریت تصمیمات مهم را بر اساس آن داده پردازی ها اتخاذ نماید یادآور می شود اطلاعات باید زنده یا دقیق باشد تا از تصمیمات سریع واحد اقتصادی به تدریج از اجرای فاز به فاز تا نهایتاً به بازدهی و بهره وری مطلوب رسد که به آن مدیریت ارزش می گوییم.

28- مدیریت ارزش شامل ورودی ها پردازش ها، خروجی ها، نتایج و آثار و نیز هم طیفی برنامه ها با هدف های کارآیی است پس صرفه و صلاح یک واحد کارگاهی یا کارخانه ای به تلاش و پشت کار مدیریت و اعضای هیئت مدیره و کارکنان آن واحد بستگی داشته تا با ابزار مشترک و وظیفه مندی پر مسئولیت ارزیابی کمی و کیفی سالانه انجام گردد با توجه به امکانات بالقوه و بالفعل مناطق ما نزدیک به 200 روستا و منطقه عشایری قابل پتانسیل که می توان در آنجا سرمایه گذاری های مستقیم و غیرمستقیم انجام داد را دارا می باشد.

29- به جززیرساخت های ملی و منطقه ای ما در یک خط سیر سرمایه گذاریِ ممزوج در دو استان خوزستان و چهارمحال بختیاری ورود پیدا خواهیم کرد که اولاً نیاز به سرمایه گذاریهای کلان دولت ها است ثانیاً به شدت سایر پروژه ها که از تنوع بسیار بالایی برخوردار هستند با تأمین مالی و افزایش سرمایه ها ی خُرد و کلان کسانیکه استطاعت مالی دارند نیازمند پایه گذاری و تحول است می بایست با سرعت طرح و ایجاد برنامه های پیش برنده فرهنگی، اقتصادی در مسیر خط منحنی مناطق شمال شرق استان (گتوند، سردشت، لالی، اندیکا، مسجدسلیمان، بازُفت، کوهرنگ، فارسان، اردل، ناقان، شهرکرد، بروجن، لردگان در بازگشت خط منحنی به شهردهدز و شهرستان های ایذه، باغملک و هفتکل ختم می گردد) پیوند نیروی انسانی مدیر و مُدبر با پیوست برنامه و ساخت و ساز عمران و آبادی را ترسیم نمود لازم به ذکر است تاکنون ما مواجه با اتلاف وقت و زمان شدیم زیرا نسبت به این همبستگی و پیوستگیِ مناطق گرمسیری و سردسیری کمی غفلت نمودیم.

30- مگر دولت چه مقوله ای است ؟ و مگر دولتی ها چه کسانی هستند در دو استان خوزستان و چهارمحال بختیاری شاهد یک نفر استاندار و 25 نفر مدیر و رئیس سازمان و همچنین در هر شهرستان با یک فرماندار و 25 رئیس اداره و ارگان طرف هستیم که مدیریت دولت را در هر منطقه تشکیل می دهند هنوز ما خود را از نگاه دولتی صِرف، آزاد نکرده ایم  و این یک اشکال اساسی است در صورتیکه قوی ترین و گسترده ترین ارگان خدمت گذار بخش خصوصی و بخش تشکلهای تعاونی و نظام صنوف هستند که اگر با درایت و دلسوزی بازار سرمایه را توسعه دهیم و مشکلات ساختاریِ اصل 44 قانون اساسی به شکل مردم سالار مورد قبول گردد و دولت به تمام معنا به سرمایه گذاران مردمی اهمیت 100 درصدی دهد نحوه سازگار تامین مالی و نیروی انسانی متخصص و با تجربه توسط شرکت ها و پیمان کاران بومی امری شدنی و بسیار واضح است. تامین سرمایه عمدتاً مبتنی بر اوراق بهادار است در بانکها و موسسه های وام دهنده از طریق جذب سپرده گذاری و مشارکت شرکا و همکاری گروه های کار آفرین میسر می گردد اخذ تسهیلات کم بهره(تک نرخی ) از بانکها و انتشار سهام مبادی تامین مالی بنگاه های بزرگ اقتصادی است نا گفته نماند بستر سازی مقرراتی و تمهیدات حمایتی و لُجستیک قوی افراد به صورت فردی نیز نسبت به بنگاه های کوچک و متوسط بسیار کارساز است.

31- توسعه ی گردشگری در مناطق عشایری و روستایی شهرستانهای مسجدسلیمان، اندیکا و لالی یکی از برنامه های ویژه ی کار گروه های سرمایه گذاری است. کلید طلایی زندگی تنوع بخش بازنشستگان کشوری و لشگری حضور فعال در کلیه نقاط کوهپایه ای و کوهستانی مناطق بختیاری نشین است، انس و اُلفت با طبیعت و بازپروری فرهنگ بومی بختیاری که از کهن ترین اقوام ایرانی است برای جلب توریسم نیازمند پایگاه های مدرن همنشینی و معیشتی سازگار با محیط زیست است جاذبه های ارزشی تاریخ دیرینه و فرهنگ دست نخورده، غنی و صادقانه عشایر ما که کمتر افرادی توانستند به این فرهنگ بزرگ پی ببرند واقعاً تحسین برانگیز است، قطعاً گردشگری مناطق روستایی و عشایری ما پیش درآمد ارزشمندی برای توسعه صنعت توریسم در دشت ها، کوهپایه ها و کوهستان های سلسله جبال زاگرس است.

32- در زمانی که مرم بخش اعظمی از استان خوزستان و استان اصفهان و حتی استان البرز و تهران با مشکلات بدی آب و هوا و پدیده ی نا میمون ترافیک شهری و ریزگرد ها و آب های آلوده مواجه هستند پناه بردن به طلوع وغروب خورشید در دامن طبیعت زاگرس و بالخص زرد کوه بختیاری شادی آفرین و لذت بخش است با توسعه گردشگری و ایجاد شهربازی ها و امکانات رفاهی و سوق دادن ثروت ها بطور مستقیم و بی واسطه در شهرستان های یاد شده از لحاظ توسعه زندگی و درآمد بومیان را قوی و توانمند می سازد در پی سرمایه گذاری های متنوع ایجاد تورهای گردشگری با احداث مُتل ها و هتل ها باعث اشتغال زایی شده هم بستگی و پیوستگی فرهنگی و معاشرت ها از نوع با همان اخلاق لطیف فرهنگ کهن پارسی خودمانی تجدید می گردد.

33- جشن ها، بازی های محلی، مراسم ها، مناسک ها و حضور جدی تشکل های فامیلی و خاندانی و طایفه ای متنوع و غذاهای محلی گوناگون و میوه های مثمر جنگلی همراه با پوشش های رنگارنگ سنتی شایستگی ما بختیاری ها را با فرهنگ ارزشی خود به شفافیت در طول تاریخ نشانه و اکنون در برابر دیده هر بیننده جلوه و تلائلو اعجاز انگیز نشان خواهد داد ما بایستی پیش تازانه به طرح های مورد نیاز هر منطقه تحقیقاً توجه کافی نماییم و ابتداً با فرهنگ شناخت و همبستگی ایلیاتی برای این منظور کمپین های عشایر و روستا با نام های متفاوت بنا کنیم که البته با همت شهروندان عزیزان به صورت داوطلبانه نیز می توان برنامه های ظریفی منطبق با دانش مردم شناسی، جامعه شناسی ایلات و عشایر میراث فرهنگی بزرگ و قدیمی ما بختیاری ها و همچنین صنایع دستی همراه با استقرار امور رفاهی برای نسل جوان از زاویه های گوناگون امکانات سطح کلاس بالا فراهم نماییم و از زاویه ای برای جلب سرمایه گذاران و گردشگران خارجی نیز تبلیغات وسیع و اقدامات شایسته انجام دهیم.

34- ما نیازمند هر گونه امکان ارتباط با مجامع تصمیم گیری کشور و گسترش حیطه های فعالیت تخصصی، فردی و گروهی با عنایت به استعدادهای پویای هر شهرستان جهت تثبیت طرح های ملی و منطقه ای به اشکال مختلف به صورت ارتباط شخصی و رسانه ای، مجازی و … با سماجت هرچه تمام تر اقدام جدی نماییم. امکان حضور فعال و موثر در سیاست گذاری ها و جهت گیری های رشد و توسعه، زیر بخش های مرتبط همراه با فعالیت شبکه تشکل ها و تعاونی ها و جامعه ی زنان تحصیل کرده می بایست سهم این بخش های مهم از استان را شفاف و روشن جلوه دهد.

35- سرمایه گذاری پایدار به منظور اثر گذاری هر گونه فعالیت و خدمات رسانی در بخش های صنعت، کشاورزی، خدمات رفاهی، آموزشی و ورزشی محسوس و نا محسوس در ابتدای امر مستلزم تفهیم و تهیه طرح های گوناگون استراتژیک کوتاه مدت و بلند مدت همراه با برنامه ریزی کلان استان بوده تا ما دیدگاههای روشن و حقیقی خود را به تدریج در راستای تحول اقتصادی کشور و بویژه مناطق عشایری و روستاها انجام دهیم بهره گیری مناسب از ظرفیت های اعتباری قانون بودجه می بایستی حتماً با ایجاد خطوط اعتباری با نام مشخص هر برنامه توسعه ای قالب سازی پی ریزی گردد تا بتوان بدون کم و کاست و دغدغه برنامه های ظرفیت سازی به منصه ی ظهور درآید هدف گذاری در خرید و فروش تولیدات با تأمین نیازمندی ها و کمک های بلاعوض و فنی و اعتباری می بایست همخوانی داشته باشد البته ما تاکنون از لحاظ جهت گیری اقتصادی در مسیر توسعه هم جانبه ملی قرار داریم ولی می بایستی به سرعت به توسعه منطقه ایی در حوزه ی جغرافیای هر شهرستان توجه کافی و وافی نماییم.

36- لازم به تذکر است همواره برنامه ها را می بایست در معرض حسابرسی و حسابکشی قرار دهیم، حسابرسی قانونی نقش بسیار ارزنده در پروژه ها در طرح های کوچک، متوسط و کلان را دارد مهم ترین روش کنترل و ارزیابی برای قضاوت مجریان در هر مدیریت در حین اجرا صورت می پذیرد درجه کارآیی و اثر بخشی، اقتصادی بودن عملیات را با هر حجم و وسعت می بایست مورد مُداقه و تجزیه و تحلیل قرار دهیم زیرا از این طریق مدیران و مجریان مسئول حفظ حقوق و منافع سهامداران در اداره ی بهتر امور شرکت ها  و واحدهای کارگاهی و … به صورت مشارکت جدی هستند.

37- تأکید بر مشارکت فردی و گروهی برای اجرا با ارائه ی مطالب 100 گانه ی این نوشتار به صورت مشخص نشان دهنده نوک پیکان مدیریت سالم است که با احداف تعیین شده هرچه بیشتر به سمت رعایت کارآیی و کار آمدی به پیش رویم می بایستی با ارزیابی در طول هر سال با چشم های تیزبین عملیات را رصد نماییم از طرفی بطور کلی به منظور بررسی کامل از یک واحد اقتصادی، کارگاهی، کارخانه ای و … اهداف استراتژی ضمن اینکه مبتنی بر سود برای سرمایه گذاران می باشد بایستی تسهیل کننده ی زندگی مردم هر منطقه باشد تصمیم های عملیاتی، برنامه های اجرایی، محدودیت ها، وابستگی ها به مواد اولیه و … این امکان را به سرمایه گذار می دهد که منافع کمی و کیفی و فعالیت های عملیاتی و غیر عملیاتی با روشهای نوین مدیریت کنترل و ارزیابی، شیوه ریسک پذیری معقول و سایر اطلاعات مرتبط به واحد اقتصادی مورد بررسی و امعان نظر قرار دهد.

38- با عنایت به تاریخ کهن پارسی در شهر مسجدسلیمان، اندیکا، لالی نگاه اجمالی به جامعه آماری از سال 1356 تا کنون به مدت 35 سال به دلیل سیاسی و اقتصادی و اجرایی مواجه با عدم تبیین فرهنگ بختیاری و یکجا نشینی شهری خودمان بودیم و بیشتر شاهد قصه ها و تمثیل ها و بیوگرافی های فردی و بعضاً طایفه ای بودیم در صورتیکه به صورت تحقیقی و انتشار نشریات و کُتب حداقل زحمت و کار صورت گرفته است پیشنهاد می نمایم که همشهریان هرکس در حیطه ی زندگی و با توجه به ارتباطات خاندانی و طایفه ای خود با جدیت و تلاش بی وقفه تاریخ گذشتگان را زنده کند و از ابتکارات و خلاقیت ها (داستان سُرایی، شعر، بیوگرافی، استعدادشناسی و سایر امور فرهنگی و خدماتی و …) تحت عنوان پرپزال و تِز دانشجویی و نوشتارهای بیادماندنی و کُتب عصر حاضر در 40 سال گذشته قلم فرسایی نموده و دیگران را تشویق و ترغیب نمایند.

39- البته همه ی ما واقف هستیم که اگر دامنه کارهای اجرایی خیلی وسیع و گسترده ببینیم زمان بر بوده و شاید نتایج مطلوب حاصل نشود مظور اصلی برخورد روشنگرانه و انتقال تجربیات و رغبت در سرمایه گذاری و فراموش نشدن زادگاه تک تک عزیزان همتبار می باشد ما نتایج حاصله را در وفاق اجتماعی و استفاده از گروه های کارشناسی محدود نسبت به هر رشته تخصصی و اجرای عملیات میدانی میدانیم نهایتاً متقاعد ساختن افراد دلسوز و نسل خبره شهروندان و جهت گیری به توسعه روستایی تا بتوانیم شاهد اصلاحات و توسعه فنی و بهره گیری از گروه های هم نشینی و هم اندیشی های افتخار آمیز و نشست های غیرت برانگیز که فرح بخش و بسیار پر جاذبه است باشیم.

40- شهروندان گرانقدر و بزرگان ایل ظفرمند بختیاری استحضار دارند که نظام برنامه ریزی در قوای مجریه و تقنینیه سیر خاص و دارای پیشینه ی بسیار پر باری است هر نظام دولت سالار در ایران مبتنی بر برنامه و بودجه متمرکز است آرام آرام در این مدیریت عالی متمرکز تاثیر گذار باشیم و رویکرد منطقه گرایی و محلی گرایی را پیشه کنیم ما اکنون شاهد هزاران پروژه ی متنوع و گوناگون برای عمران و آبادی زندگی روستایی وشهری هستیم طرح های ساماندهی و توانمد سازی بر اساس زیر ساخت های پروژه ای تنظیم می گردد برای نمونه سدهای بزرگی که بر روی رودخانه پر آب کارون احداث گردیده است دارای پروژه های بزرگ نیروگاهی و برق آبی هستند تا انرژی آب را تبدیل به نیروی برق برای کشور نمایند لذا تا کنون در شهرستان های مسجدسلیمان،لالی و اندیکا برابر آمارهای ارائه شده به صورت نسبی یکسری زیر ساخت ها انجام شده به صورتیکه میانگین این اقدامات از لحاظ جاده سازی در حد 85 درصد از لحاظ مسکن  به میزان 55 درصد (به صورت نوسازی و بازسازی) از لحاظ برق رسانی، آب رسانی و تلفن در جایگاه 95 درصدی قرار داریم از لحاظ  صنعتی و کشاورزی در سطح 45 درصد (با عنایت به مزیت نسبی) از حیث فضاهای آموزش ابتدای، متوسطه، دانشگاهی به صورت میانگین 90 درصد (ایجاد آموزشکده های عالی به حد نصاب لازم نرسیده است) و سایر خدمات رفاهی و ورزشی در وضعیت 60 درصدی قرار داریم که رجاء واثق دارد با عزمی جزم و همت عالی و فراخوان های متعدد در دولت آینده (اگر هوشمند و راستگو و مردمی باشد) ما بختیاری ها باید بسیار فعال و هوشمندانه برخورد کرده و خواسته های خود را بصورت همجانبه و فراگیر و به کمک و یاری تمام عزیزان دلسوزهمشهری در هر نقطه از کشور ایران مسراً برنامه ریزی شده پیگیری نماییم.

ادامه دارد…

درباره نویسنده

7598مطلب نوشته است .

One Comment on “نگاهی به وضعیت اعطای اعتبارات ملی و منطقه ای جهت توسعه شهرستان های مسجدسلیمان، لالی، اندیکا ( قسمت دوم )”

  • داود رحیمی wrote on ۲۷ مرداد, ۱۳۹۴, ۲:۳۴

    سلام  خدمت جناب مهندس جهانشاه دانش وتشکر ویژه بخاطر کلیه مطالب شما که همه این مطالب جز از تحقیق و تجربیات دولت مردی چون شما  هم انتظاری جز این نخواهد بود 
    انشالله که مدیران جوانتر بتوانند از این مطالب شما استفاده مناسبی داشته باشند و در رشد وشکوفایی شهرستانی به بزرگی و قدمتو خدمت در اقتصاد یک کشور مانند مسجد سلیمان استفادهای لازمی کرده باشند انشالله که مردانی به استواری زاگروس و برای خدمت به این مردمو شهرستان ساخته شود 
    به امید روزهای بهتر 

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

تمام حقوق این سایت برای © 2019 باشگاه روزنامه نگاران مسجدسلیمان. محفوظ است.
ویرایش شده توسط سعید مرادی